[Autoliste] Re: Auto - dārgs prieks
ramonz
krani at inbox.lv
Wed Apr 4 19:12:22 EEST 2012
Nu ..par Vācijas attīstību var palasīt šeit
http://www.tautasforums.lv/?p=1518
naudas reformas ietvaros tika anulēti visi līdz 1945. gadam radītie
Vācijas ārējie parādi, bet Valsts un pašvaldību iekšējie parādi tika
samazināti 10 reizes. Viens no naudas reformas pirmajiem blakusefektiem
bija bezdarba pieaugums 1948. un 1949. gadā, taču šī negatīvā parādība
tika mērķtiecīgi un enerģiski apkarota, sākot plašu darbavietu radīšanas
programmu. Jāuzsver, ka tā bija valsts virzīta un regulēta programma,
nevis paļaušanās uz tirgus maģiju jeb Ā. Smita daudzināto neredzamo
roku. Pēckara reformas Vācijā nenotika pēc anglosakšu brīvā tirgus
teorijas, bet vairāk pēc Fridriha Lista nacionālās ekonomikas modeļa.
Līdz ar to bieži vien aplami tiek interpretēta Ludviga Erharda loma.
Pakāpeniskā cenu atbrīvošana un citi liberalizācijas pasākumi nebija
patvaļīgi šoka terapijas akti (kā nesen Austrumeiropā un Krievijā), bet
gan likumsakarīgas un izsvērtas reālās tautsaimniecības augšanas sekas.
Sagrautās Vācijas atjaunošanā liela nozīme bija arī sabiedriskajiem
darbiem, kuros līdz apmēram 1950. gadam tika iesaistīti visi Vācijas
iedzīvotāji.
Maršala plāns Vācijā no ASV puses nebija tīri nesavtīgs akts, bet tomēr
abpusēji izdevīgs. Palīdzība īstenojās kā atmaksājami kredīti
Rietumvācijas privātsektoram, kas tika izsniegti ar nosacījumu, ka par
šiem līdzekļiem tiks iepirkti ASV pārtikas produkti, patēriņa preces,
izejvielas un cita Vācijas industrijai nepieciešamā produkcija. Kredīti
bija jāatmaksā vācu markās. Šim nolūkam 1948. gada novembrī Frankfurtē
tika dibināta Rekonstrukcijas banka (/Kreditaustalt für Wiederaufbau/–
KfW), kas apkalpoja Maršala plāna kredītus, bet saņemtos līdzekļus
reinvestēja noteiktos industrijas sektoros un infrastruktūrā kā
attīstībai piemērotus vidēja termiņa un ilgtermiņa kredītus. Gandrīz 50
gadus KfW uzticīgi kalpo kā nozīmīgākais valsts regulētais ekonomikas
stimulēšanas instruments. Pašlaik KfW (Latvijā līdzīgu misiju varētu
uzņemties Latvijas Hipotēku un zemes banka – J.K.) ik gadu Vācijas
industrijā iegulda ap 40 miljardiem marku jeb 26,3 miljardiem dolāru
ražošanai piemērota kredīta. Bet šā ekonomikas dzinēja sākums bija 1,4
miljardi ASV dolāru. Tas ir paraugs teicamai industriālajai kredītpolitikai.
ramonz
On 2012.03.31. 21:35, Juris Knakis wrote:
>
>
> Tev pilnīga taisnība , Māra! :-) Jeb , kā krievu TV viens pilsonis par
> ielu / ceļu tēmu sāka
> aurot : " Ko, Maskavā bedres? Pēterburgā bedres? Jūs uz Ņujorku
> aizbrauciet, vot tur
> jūs redzēsiet, kas ir bedres uz ielām!" :-))))))))))
> Aizko, ja par grāmatvežiem, tad bija reiz Vācijā patiešām grāmatvedis,
> Ludvigs vārdā,
> un pēckara Vācijā , ar kuras izpostītību varētu salīdzināt Latviju
> vienīgi pēc 1. Pasaules
> kara, viņš kopā ar čomu Konrādu sarīkoja taaaaaaaadu ekonomisko
> "lēcienu", ka
> vēl tagad pasaule godā tur "saldo pārīti" - Konrādu Adenaueru un
> Ludvigu Erhardu :-)
> Viņiem kaut kā arī pēc "Gitļera" Vācijas sagrāves nebija piemirsies
> vienkāršais vācu
> vārdiņš "die Ehre" (gods)...
> Ruu
>
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://lists.autoliste.lv/pipermail/autoliste/attachments/20120404/8a7e60aa/attachment.html>
More information about the Autoliste
mailing list