[Autoliste] Re: Vakardienas Domburshovs

Ģirts Karnītis girts.karnitis at di.lv
Tue Feb 22 10:24:16 EET 2011

Eirostat rāda, kāda gāzes cena ir man kā gala patērētājam. Un man ir pie vienas vietas, cik Gazprom maksā vecim pie urbja tanī šahtā, no kuras to gāzi rok laukā.
Par to linku - Tur viss ir iespējamības formā, jo cena par kādu viens uzņēmums (Itera) pārdod gāzi otram uzņēmuma (LG) ir komercnoslēpums. Es to cenu nezinu, Lejiņs acīmredzami arī nē. Ko bija domājis Eirkomisārs - nezinu, nevaru jamā smadzenēs ielist. Par to Iteras vajadzību vai nē - klaiņo baumas, ka ja pirktu no Gazproma, tad cena būtu tāda pate, bet Gazproma veči populāri zinātniski esot paskaidrojuši, ka labāk pirkt no Iteras. Ja mēs gribam lētākas cenas, tad, kā teica Gazprom vīri (un tās nav baumas) - LV vajag kādu nebūt alternatīvu. Kamēr Gazproms ir monopolists uz gāzes piegādēm - nekas nemainīsies. Tāpēc ļoti pozitīvs ir risinājums, par ko daži stāsta jau gadus piecus un pēdējo pus gadu arī ekonomikas ministrs runā - sašķidrinātās gāzes terminālis, lai var atvest gāzi ar kuģi no Kataras. Tā gan būs potenciāli dārgāka, nekā Gazprom gāze, bet tad mums ir spiediena instruments un Gazprom tad mums dos interesantākas cenas (to arī Gazprom veči ir apstiprinājuši). A tā termināla izmaksas ir patiesībā štrunts - 500mljn. Daļu jevropa varētu sponsorēt un ja piemet arī Lietuva un Igaunija, tad vispār dješovka.  Tikai nerunājiet par tiem žagaru dedzinātājiem un biopirdienu ražotājiem - nav mums tik daudz žaqgaru, lai visu apsildītu un elektrību saražotu un izmaksas būs vēl augstākas (TEC2 tad jāpārtaisa utt.) Vēl protams, pēc n gadiem būs slānekļa gāze no Polijas, bet tur tad truba jāvelk un vēl tās tehnoloģijas līdz galam nav atstrādātas.
Vēl mazliet par gāzes cenām - cik es tā noprotu, ja mēs turpināsim tikpaqt centīgi arī gāzes tirgū ieviest visu, ko mums spiež jevropa, tad mēs arī gāzes cenu dabūsim Vācijas līmenī (1,5x augstāku). Tieši tāpat, kā mums izdevās ar to Latvenergo sadalīšanu, integrēšanos jevropā un brīvo tirgu dabūt elektrības cenu līdz Eiropas līmenim.

Ģirts