[Autoliste] Re: Par sabiedrisko transportu Riigaa...

Adro adro at eriga.lv
Wed Sep 22 08:58:55 EEST 2010

Ruu pilnīga taisniiba.
Personiigi nav zinaama kaada nosaciiti liela pilseeta, kuraa
sabiedriskais transports buutu pilnibaa privaats vai netiktu doteets.
Pamataa taas ir pasvaldiibaam piederosi uznjeemumi vai kapitaalsabiedriibas.
Otrs modelis ir privaatie uznjeemumi, kuriem transporta liinijas tiek
nodotas koncesijaa vai konkursa kaartiibaa.
Bet nu subsiidijas, cik zinu, ir it visur, jo sabiedriskaa transporta
nodrosinaasana tiek uzskatiita par vienu no galvenajaam vieteejo
pasvaldiibu funkcijaam.
Pasvaldībaam piederosu kompaaniju domineesana shajaa jomaa ir
saistiita ar ieverojamu resursu nepiecieshamiibu transporta sisteeemas
infrastruktuuras uztureesanai un jau saakotneeji "ieprogrammeetiem"
zaudeejumiem, nodrosinot lielaa meeraa sociaalu pakalpojumu.
Kaa Ruu noraadiija, sabiedriskaa transporta butiiba ir pasazieru
paarvadasaana konkretaa marshutaa, konkreetos laika intervaalos,
neskatoties vai ir 1 vai 100 pasazieri. Privaatam pasazieru
paarvadaataajam ar visaam dotaacijaam var uznaakt veelme
"paracionalizeet" procesu par sliktu pasazieriem.
Savukaart pasvaldiibu uznjeemumiem ir liels nikis nevis mekleet
optimizaacijas ceļus, bet prasiit politikiem papildus dotaacijas,
kuraas ieliek iekshaa visas nepamatotas izmaksas.
Kas gala rezultaataa ir labaak, kas sliktaak, viedokļji kardinaali atskiras.
katraa zinjaa EU taa visur ir reguleejam nozare, t.i., tarifi netiek
briivi noteikti no paarvadaataaju vai pasvaldiibu puses, bet tiek
noteiktaa veidaa reguleeti.

Ernests