Nu, ar! Atradis, kuru piesaukt par paraugu - Kučinski! Tas džeks slimo ar grafomāniju... un viņu par pilnu ņemt nevar.<div><br></div><div>/Reinis<br><br><div class="gmail_quote">2011/9/8 ramonz <span dir="ltr"><<a href="mailto:krani@inbox.lv">krani@inbox.lv</a>></span><br>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex;">
  
    
  
  <div bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
    vispār par vācijas attīstību raksta šādi:<br>
    <br>
    <a href="http://www.tautasforums.lv/?p=1518" target="_blank">http://www.tautasforums.lv/?p=1518</a><br>
    <br>
    Mācību grāmatās Vācijas pēckara uzplaukums parasti tiek izskaidrots
    ar trijiem galvenajiem faktoriem: sekmīgo naudas reformu, Ludviga
    Erharda liberalizācijas programmu un ASV īstenoto Maršala plānu.
    Tomēr šāds skaidrojums ir pārāk vienkāršots un nepilnīgs.
    <p>Vācija pēc kara bija sagrauta un okupēta, un okupācijas
      administrācija aktīvi iejaucās visās dzīves jomās, lai nepieļautu
      Vācijas militārisma un varenības atjaunošanos. 1946. gada 28.
      martā Sabiedroto kontroles padome apstiprināja Vācijas
      deindustrializācijas pirmo programmu t.s. Morgentau (<em>Morgenthau</em>)
      plāna ietvaros. Salīdzinājumā ar 1938. gada līmeni, šis plāns
      paredzēja industriālo ražošanu samazināt par 45 – 50 procentiem,
      pilnīgi aizliegt alumīnija, gultņu, traktoru, lielo darbgaldu
      ražošanu, kā arī smago mašīnbūvi. Darbgaldu ražošana nedrīkstēja
      pārsniegt 11%, ķīmiskā rūpniecība – 40%, elektrības ražošana – 16%
      no 1938. gada līmeņa. Gadā drīkstēja izlaist ne vairāk kā 40000
      kravas automobiļu un tikpat daudz pasažieru transporta līdzekļu.
      Tika sākta industriālo objektu demontāža un izvešana kara
      repariāciju programmas ietvaros. Līdz 1949. gada beigām Rietumu
      okupācijas zonās tika demontētas vairāk nekā 300 rūpnīcas (4 – 7%
      industriālā potenciāla), bet Austrumu zonā pat puse rūpnīcu. Kā
      redzam, Morgentau plāns ļoti atgādina Austrumeiropas
      deindustrializāciju pēc 1990. gada. Maršala plāna ietvaros
      Rietumvācija saņēma tikai 1412,8 miljonus dolāru, kas bija daudz
      mazāk nekā saņēma Lielbritānija, Francija, Itālija vai Beneluksa
      valstis. Šī palīdzība bija daudz mazāka par demontētā industriālā
      potenciāla vērtību.</p>
    <p>Tomēr līdz ar aukstā kara sākumu un karadarbību Korejā Rietumu
      sabiedroto attieksme pret Vāciju mainījās. Turklāt dzīvā atmiņā
      vēl bija tuvredzīgā Vācijas finansiālās žņaugšanas politika
      Versaļas līguma ietvaros pēc I pasaules kara, kas veicināja
      Hitlera nākšanu pie varas.</p>
    <p>Naudas reformu Rietumvācijā 1948. gada jūnijā veica Amerikāņu
      militārā valdība (OMGUS), kurā L. Erhards bija t.s. B zonas
      ekonomiskās padomes ekonomiskais direktors. Reformas galvenais
      mērķis bija atbrīvoties no kara ekonomikas vajadzībām uzpūstās
      reihsmarku masas. Reformas ietvaros katrs Rietumvācijas
      iedzīvotājs 60 reihsmarkas varēja apmainīt pret 60 doičmarkām,
      pārpalikušās reihsmarkas tika izņemtas no apgrozījuma. Frankfurtē
      tika nodibināta Vācijas zemju banka (<em>Bank Deutscher Länder</em>),
      kurai vienīgajai bija tiesības emitēt jaunas doičmarkas.</p>
    <p>Bez tam naudas reformas ietvaros tika anulēti visi līdz 1945.
      gadam radītie Vācijas ārējie parādi, bet Valsts un pašvaldību
      iekšējie parādi tika samazināti 10 reizes. Viens no naudas
      reformas pirmajiem blakusefektiem bija bezdarba pieaugums 1948. un
      1949. gadā, taču šī negatīvā parādība tika mērķtiecīgi un
      enerģiski apkarota, sākot plašu darbavietu radīšanas programmu.
      Jāuzsver, ka tā bija valsts virzīta un regulēta programma, nevis
      paļaušanās uz tirgus maģiju jeb Ā. Smita daudzināto neredzamo
      roku. Pēckara reformas Vācijā nenotika pēc anglosakšu brīvā tirgus
      teorijas, bet vairāk pēc Fridriha Lista nacionālās ekonomikas
      modeļa. Līdz ar to bieži vien aplami tiek interpretēta Ludviga
      Erharda loma. Pakāpeniskā cenu atbrīvošana un citi liberalizācijas
      pasākumi nebija patvaļīgi šoka terapijas akti (kā nesen
      Austrumeiropā un Krievijā), bet gan likumsakarīgas un izsvērtas
      reālās tautsaimniecības augšanas sekas. Sagrautās Vācijas
      atjaunošanā liela nozīme bija arī sabiedriskajiem darbiem, kuros
      līdz apmēram 1950. gadam tika iesaistīti visi Vācijas iedzīvotāji.</p>
    <p>Maršala plāns Vācijā no ASV puses nebija tīri nesavtīgs akts, bet
      tomēr abpusēji izdevīgs. Palīdzība īstenojās kā atmaksājami
      kredīti Rietumvācijas privātsektoram, kas tika izsniegti ar
      nosacījumu, ka par šiem līdzekļiem tiks iepirkti ASV pārtikas
      produkti, patēriņa preces, izejvielas un cita Vācijas industrijai
      nepieciešamā produkcija. Kredīti bija jāatmaksā vācu markās. Šim
      nolūkam 1948. gada novembrī Frankfurtē tika dibināta
      Rekonstrukcijas banka  (<em>Kreditaustalt für Wiederaufbau</em> –
      KfW), kas apkalpoja Maršala plāna kredītus, bet saņemtos līdzekļus
      reinvestēja noteiktos industrijas sektoros un infrastruktūrā kā
      attīstībai piemērotus vidēja termiņa un ilgtermiņa kredītus.
      Gandrīz 50 gadus KfW uzticīgi kalpo kā nozīmīgākais valsts
      regulētais ekonomikas stimulēšanas instruments. Pašlaik KfW
      (Latvijā līdzīgu misiju varētu uzņemties Latvijas Hipotēku un
      zemes banka – J.K.) ik gadu Vācijas industrijā iegulda ap 40
      miljardiem marku jeb 26,3 miljardiem dolāru ražošanai piemērota
      kredīta. Bet šā ekonomikas dzinēja sākums bija 1,4 miljardi ASV
      dolāru. Tas ir paraugs teicamai industriālajai kredītpolitikai.</p>
    <p>Bez tam 50. gadu sākumā Rietumvācijas finansu ministrs Fricis
      Šēfers ieviesa tādu nodokļu sistēmu, kas sekmēja mazo un vidējo
      uzņēmumu (<em>Mittelstand</em>) darbību, it īpaši uz eksportu
      orientētu darbgaldu ražošanu, kas Vāciju šai nozarē pacēla
      stratēģiskos augstumos. Līdz ar to 60% darbaspēka Vācijā
      nodarbināti kompānijās, kurās strādā mazāk nekā 500 cilvēku. Šādas
      firmas valstij dod ap 70% nodokļu. Tikai viens procents no apmēram
      2 miljoniem Vācijas industriālo kompāniju nodarbina vairāk par 500
      strādnieku. Īpaša uzmanība pēckara Rietumvācijā tika veltīta
      vispārējai un profesionālai izglītībai, kas cēla speciālistu
      kvalifikāciju.</p>
    <p>Principiem, pēc kuriem attīstījās pēckara Rietumvācijas
      ekonomika, ir dziļas vēsturiskās saknes, kas sniedzas līdz
      nacionālās ekonomikas pamatlicējam un t.s. amerikāņu
      politekonomiskās sistēmas līdzautoram Fridriham Listam (1789 –
      1846). Latvijas pārgudrie politiķi daudzas Lista idejas droši vien
      nosauktu par sociālistiskām, bet padomju ekonomisti Listu savulaik
      nodēvēja par “buržuāzisko nacionālistu vācu gaumē”. Vācijas muitas
      savienības (<em>Zollverein</em>) organizētāju F.Listu var uzskatīt
      par patieso Vācijas apvienotāju. 1931. gada 16. un 17. septembrī
      Fridriha Lista biedrības paspārnē notika ievērojamāko vācu
      ekonomistu apspriede, kuras mērķis bija vienoties par pasākumiem,
      kas ļautu pārvarēt Lielo depresiju. Sanāksmē piedalījās
      Reihsbankas prezidents Hanss Luters un apmēram 40 citu ietekmīgu
      valsts ierēdņu, kuru vidū bija arī vēlākais sociālās tirgus
      ekonomikas 50. gadu teorētiķis Viljams Ropke. Par apspriedes
      konceptuālo pamatu kalpoja ekonomikas ministrijas ierēdņa Dr.
      Vilhelma Lautenbaha memorands, kura teksts plašākai publikai kļuva
      zināms tikai 1991. gadā.</p>
    <p>Lautenbaha memorandā “Ekonomiskās atveseļošanās izredzes caur
      investīcijām un kredītu ekspansiju” uzsvērts, ka ekonomisku un
      finansiālu sarežģījumu pārvarēšanas dabiskais ceļš ir nevis
      ekonomikas sašaurināšana, bet gan tās aktivitāšu paplašināšana.
      Tomēr Lautenbahs noraida angļu ekonomista Keinsa ieteikto efektīvā
      pieprasījuma finansiālo stimulēšanu, paaugstinot algas, pensijas
      un pabalstus patēriņa preču iegādei (Latvijā šo metodi popularizē
      G. Libermanis), bet iesaka ieguldīt līdzekļus veselīgai ekonomikai
      nepieciešamos infrastruktūras projektos, kas ne vien atjauno
      strādājošo cilvēku pirktspēju, bet arī rada reālu ekonomiskā
      potenciāla pieaugumu jeb ekonomisko papildvērtību, kā arī
      atdzīvina pārējās tautsaimniecības jomas.</p>
    <br>
    <blockquote type="cite">
      <blockquote type="cite">
        <br>
        ---------------------------------------------
        <br><div class="im">
        A vot šitais jau atgādina nolādētā revanšista un vispār fašista
        Konrāda Adenauera
        <br>
        tēzes. Kur tās noveda Vāciju, visi zinām!!! :-) :-) :-)
        <br>
        Ruu </div></blockquote></blockquote></div></blockquote></div>
</div>